Aktualności

Szczególne obowiązki posiadacza pozwolenia AEO w zakresie sankcji gospodarczych

Szczególne obowiązki posiadacza pozwolenia AEO w zakresie sankcji gospodarczych

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego obrotu towarowego może uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy (AEO). Aby uzyskać status AEO przedsiębiorca musi spełniać pewne kryteria określone w przepisach unijnego prawa celnego. Przedsiębiorca, któremu przyznano status AEO, jest traktowany przez organy celne jako przedsiębiorca wiarygodny. Oznacza to przyznanie przedsiębiorcy wielu przywilejów czy uproszczeń.

 

Oprócz wielu przywilejów, posiadacz statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) powinien spełniać odpowiednie standardy dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, określone kryteriami wskazanymi w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (UKC) – Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013 r. W związku z powyższym przedsiębiorcy zobligowani są, aby m.in. ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych, związanych m.in. z naruszeniem przepisów celnych i podatkowych (art. 25 lit. k) rozporządzenia wykonawczego 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks).

 

Mając na uwadze działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie, prowadzoną wojnę napastniczą oraz nałożone w związku z tym sankcje na Rosję i Białoruś, polskie organy Krajowej Administracji Skarbowej przeprowadziły analizę przestrzegania przepisów sankcyjnych w latach 2023 – 2024 przez upoważnionych przedsiębiorców. W wyniku podjętych działań ujawniono przypadki zgłoszeń celnych, które mogą świadczyć o występowaniu zagrożenia w postaci obchodzenia sankcji dotyczących zakazu wywozu określonych towarów na terytorium Rosji czy Białorusi przez unijnych eksporterów. W wyniku dokonanej analizy, organy KAS nałożyły na podmioty posiadające status AEO obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na konieczność zapewnienia zgodności prowadzonych działań, w szczególności dokonywania zgłoszeń celnych, z obowiązującymi przepisami prawa. Podmioty posiadające status AEO jako podmioty wiarygodne, powinny wykazywać się szczególną należytą starannością występując w obrocie międzynarodowym.

 

W związku z powyższym pożądanym jest:

  • Wdrożenie w organizacji odpowiednich procedur sankcyjnych dostosowanych do profilu prowadzonej działalności;
  • Wprowadzenie rozwiązań mających na celu zminimalizowanie ryzyka obchodzenia sankcji;
  • Przeprowadzenie szeregu czynności poprzedzających realizację odprawy celnej (weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem sankcyjnym, weryfikacja towaru oraz przedłożonej przez klienta dokumentacji);

 

Niezachowanie należytej staranności w prowadzonych działaniach przez podmioty AEO może skutkować powstawaniem naruszeń przepisów prawa celnego, a w konsekwencji doprowadzić do utraty statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Wobec powyższego niezwykle istotnym stała się analiza ryzyka sankcyjnego, nie tylko dla celu uniknięcia narażania się na odpowiedzialność karną bądź administracyjną, ale także ze względów wizerunkowych.

 

Czytaj także

Konwencja PEM – nowe reguły pochodzenia Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy dotyczące zmian w regionalnych paneurośródziemnomorskich preferencyjnych regułach pochodzenia. Przepisy te uzgodnione zostały Decyzją Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Pierwotna Konwencja PEM została przyjęta w 2011 roku, dlatego wprowadzane zmiany mają na celu zmodernizowanie dotychczasowych zasad, tak aby lepiej odpowiadały one współczesnym realiom handlu międzynarodowego. czytaj więcej arrow Obowiązek wdrożenia odpowiednich polityk, kontroli i procedur w celu ograniczenia wywozu określonych towarów do Rosji i Białorusi Chociaż decyzją Rady Unii Europejskiej z dnia 16 grudnia 2024 r. przyjęto 15 Pakiet sankcji wymierzonych w Rosję, warto wrócić jeszcze do pakietu nr 14, który wprowadził liczne obostrzenia w międzynarodowym obrocie towarowym, które w większości weszły w życie już w czerwcu 2024 r. Część przepisów 14 pakietu sankcji zawierała jednak przepisy temporalne bądź odraczające wejście w życie niektórych obowiązków. W tym miejscu warto zwrócić szczególną uwagę na treść art. 12gb Rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz art. 8ga Rozporządzenie Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy. czytaj więcej arrow 15. Pakiet Sankcji wobec Rosji w Pigułce W dniu 16 grudnia 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników. Założenia nowego Pakietu koncentrują się na dalszym ograniczaniu tzw. „rosyjskiej ciemnej floty” i zwalczaniu zjawiska obchodzenia sankcji. czytaj więcej arrow