Aktualności

Co nowego w 17. pakiecie sankcji wobec Rosji?

W dniu 20 kwietnia 2025 r., Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty, jak również poszerza wykaz osób fizycznych i podmiotów objętych sankcjami.

Uzgodniony pakiet obejmuje m. in. następujące kwestie:

 

  • Nowe wpisy na liście sankcyjnej

Do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów zamieszczonego w załączniku I do Rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 dodaje się 17 osób i 58 podmiotów odpowiedzialnych za działania podważające lub zagrażające integralności terytorialnej, suwerenności i niepodległości Ukrainy. Środki ograniczające dotknęły m. in. rosyjskich producentów z sektora obronnego i wojskowego z Federacji Rosyjskiej, Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Turcji, Izraela, Białorusi i z terenów nielegalnie okupowanych na Ukrainie.

Osoby i podmioty umieszczone w wykazie wskazano na podstawie nowych kryteriów, które zostały wprowadzone w 16. pakiecie sankcji.

 

  • Ograniczenia w wywozie towarów i technologii podwójnego zastosowania wobec 31 nowych podmiotów, z których część znajduje się w państwach trzecich innych niż Rosja (Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Uzbekistan, Wietnam)

Załącznik IV do rozporządzenia 833/2014 zostaje rozszerzony o nowe pozycje składające się na wojskowych użytkowników końcowych stanowiących część rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego lub mających powiązania handlowe lub inne powiązania z rosyjskim sektorem obronności i bezpieczeństwa lub w inny sposób go wspierających. Te osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy przyczyniają się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa. Będą one podlegać surowszym restrykcjom eksportowym dotyczącym towarów i technologii podwójnego zastosowania, a także towarów i technologii, które mogą przyczynić się do technologicznego wzmocnienia rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa.

 

  • Ograniczenia do dostępu do portów i śluz na terytorium Unii dla kolejnych 189 statków należących do rosyjskiej floty cieni

Wobec statków wymienionych w załączniku XLII do rozporządzenia 833/2014 stosuje się treść art. 3s niniejszego rozporządzenia. Zakazy dotyczą m. in. dostępu do portów oraz świadczenia szerokiego zakresu usług związanych z transportem morskim.

 

  • Ograniczenia w eksporcie

Do załącznika VII rozporządzenia 833/2014 dodaje się następujące pozycje towarowe: chemiczne prekursory materiałów energetycznych (chloran sodu, chloran potasu, pył aluminiowy, pył magnezowy i proszek boru), które to są wykorzystywane, bezpośrednio lub pośrednio, jako paliwo do rosyjskich pocisków rakietowych; oraz części zamienne i komponenty do wysokoprecyzyjnych obrabiarek sterowanych komputerowo (CNC). Dotychczasowe sankcje dotyczyły znacznej liczby obrabiarek, ale nie obejmowały one części zamiennych, takich jak śruby z nakrętką kulkową i enkodery, które mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania przez Rosję bazy przemysłowej służącej systemowi wojskowemu.

 

Odpowiednie akty prawne zostały już opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i obowiązują od 21 maja 2025 r.

 

 

 

 

 

Źródła:

Rozporządzenie Rady (UE) 2025/932 z dnia 20 maja 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie;

Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2025/933 z dnia 20 maja 2025 r. wykonujące rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających.

Czytaj także

Zmiany w przepisach dotyczących przywozu dóbr kultury od 28 czerwca 2025 r. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/880 w sprawie wprowadzania i przywozu dóbr kultury obowiązuje od 2019 roku, jednak dopiero od 28 czerwca 2025 r. zaczynają obowiązywać jego kluczowe przepisy wykonawcze. Celem regulacji jest ochrona dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi dobrami kultury, który może być źródłem finansowania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej. czytaj więcej arrow Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie sankcji Wielkimi krokami zbliża się termin na implementację przez polski rząd do regulacji krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1226 z dnia 24 kwietnia 2024 r.  w sprawie określenia przestępstw związanych z naruszeniem unijnych środków ograniczających i sankcji za takie naruszenia oraz zmiany dyrektywy (UE) 2018/1673, która weszła w życie 19 maja 2024 r. Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożenia jej w życie w terminie do dnia 20 maja 2025 r. Dyrektywa ma zapewnić skuteczne stosowanie unijnych środków ograniczających poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących przestępstw związanych z naruszaniem unijnych środków ograniczających (dalej: sankcji) oraz poprzez zapewnienie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za takie naruszenia w całej Unii Europejskiej. Koniecznym jest, aby sankcje karne i pozakarne dotyczyły również sytuacji obchodzenia unijnych środków ograniczających. czytaj więcej arrow 16. PAKIET SANKCJI WOBEC ROSJI W PIGUŁCE W dniu 24 lutego 2025 r., tj. w trzecią rocznicę napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników związanych z wojną w Ukrainie. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty oraz na nowych ograniczeniach w zakresie eksportu i importu poszczególnych towarów i usług oraz zwalczaniu obchodzeniu sankcji. czytaj więcej arrow