Aktualności

Rozszerzenie cła antydumpingowego na przywóz sklejki z drewna brzozowego wysyłanej z Turcji i Kazachstanu

 

Z uwagi na wyniki dochodzenia Komisji Europejskiej, potwierdzające możliwe obchodzenie środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu sklejki z drewna brzozowego pochodzącej z Rosji poprzez przywóz sklejki z drewna brzozowego wysyłanej z Turcji i Kazachstanu, zgłoszonej lub niezgłoszonej jako pochodząca z Turcji i Kazachstanu, które potwierdzają zmianę struktury handlu obejmującego wywóz z Rosji, Turcji i Kazachstanu do Unii, w odniesieniu do sklejki z drewna brzozowego pochodzącej z Rosji, Komisja postanowiła rozszerzyć cło antydumpingowe na przywóz sklejki z drewna brzozowego wysyłanej z Turcji i Kazachstanu.

Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2024/1287 z dnia 13 maja 2024 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1930 wobec przywozu sklejki z drewna brzozowego pochodzącej z Rosji na przywóz sklejki z drewna brzozowego wysyłanej z Turcji i Kazachstanu, zgłoszonej lub niezgłoszonej jako pochodząca z Turcji i Kazachstanu, weszło w życie z dniem 15 maja 2024 r.

Rozporządzenie zakłada rozszerzenie cła antydumpingowego na przywóz sklejki z drewna brzozowego wysyłanej z Turcji i Kazachstanu, zgłoszonej lub niezgłoszonej jako pochodząca z Turcji i Kazachstanu.

Cłem antydumpingowym od 15 maja 2024 r. objęty jest przywóz sklejki składającej się wyłącznie z arkuszy z drewna, przy czym grubość żadnej warstwy nie przekracza 6 mm, z zewnętrznymi warstwami z drewna wyszczególnionego w podpozycji 4412 33, z co najmniej jedną zewnętrzną warstwą z drewna brzozowego, nawet powlekanej – obecnie klasyfikowanej do kodu CN ex 4412 33 10, wysyłanej z Kazachstanu i Turcji, zgłoszonej lub niezgłoszonej jako pochodząca z Kazachstanu i Turcji (kody TARIC 4412 33 10 10 oraz 4412 33 10 20). Rozszerzone cło jest cłem antydumpingowym w wysokości 15,80 %.

Czytaj także

Zmiany w przepisach dotyczących przywozu dóbr kultury od 28 czerwca 2025 r. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/880 w sprawie wprowadzania i przywozu dóbr kultury obowiązuje od 2019 roku, jednak dopiero od 28 czerwca 2025 r. zaczynają obowiązywać jego kluczowe przepisy wykonawcze. Celem regulacji jest ochrona dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi dobrami kultury, który może być źródłem finansowania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej. czytaj więcej arrow Co nowego w 17. pakiecie sankcji wobec Rosji? W dniu 20 kwietnia 2025 r., Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty, jak również poszerza wykaz osób fizycznych i podmiotów objętych sankcjami. czytaj więcej arrow Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie sankcji Wielkimi krokami zbliża się termin na implementację przez polski rząd do regulacji krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1226 z dnia 24 kwietnia 2024 r.  w sprawie określenia przestępstw związanych z naruszeniem unijnych środków ograniczających i sankcji za takie naruszenia oraz zmiany dyrektywy (UE) 2018/1673, która weszła w życie 19 maja 2024 r. Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożenia jej w życie w terminie do dnia 20 maja 2025 r. Dyrektywa ma zapewnić skuteczne stosowanie unijnych środków ograniczających poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących przestępstw związanych z naruszaniem unijnych środków ograniczających (dalej: sankcji) oraz poprzez zapewnienie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za takie naruszenia w całej Unii Europejskiej. Koniecznym jest, aby sankcje karne i pozakarne dotyczyły również sytuacji obchodzenia unijnych środków ograniczających. czytaj więcej arrow