Aktualności

Co nowego w 17. pakiecie sankcji wobec Rosji?

W dniu 20 kwietnia 2025 r., Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty, jak również poszerza wykaz osób fizycznych i podmiotów objętych sankcjami.

Uzgodniony pakiet obejmuje m. in. następujące kwestie:

 

  • Nowe wpisy na liście sankcyjnej

Do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów zamieszczonego w załączniku I do Rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 dodaje się 17 osób i 58 podmiotów odpowiedzialnych za działania podważające lub zagrażające integralności terytorialnej, suwerenności i niepodległości Ukrainy. Środki ograniczające dotknęły m. in. rosyjskich producentów z sektora obronnego i wojskowego z Federacji Rosyjskiej, Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Turcji, Izraela, Białorusi i z terenów nielegalnie okupowanych na Ukrainie.

Osoby i podmioty umieszczone w wykazie wskazano na podstawie nowych kryteriów, które zostały wprowadzone w 16. pakiecie sankcji.

 

  • Ograniczenia w wywozie towarów i technologii podwójnego zastosowania wobec 31 nowych podmiotów, z których część znajduje się w państwach trzecich innych niż Rosja (Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Uzbekistan, Wietnam)

Załącznik IV do rozporządzenia 833/2014 zostaje rozszerzony o nowe pozycje składające się na wojskowych użytkowników końcowych stanowiących część rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego lub mających powiązania handlowe lub inne powiązania z rosyjskim sektorem obronności i bezpieczeństwa lub w inny sposób go wspierających. Te osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy przyczyniają się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa. Będą one podlegać surowszym restrykcjom eksportowym dotyczącym towarów i technologii podwójnego zastosowania, a także towarów i technologii, które mogą przyczynić się do technologicznego wzmocnienia rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa.

 

  • Ograniczenia do dostępu do portów i śluz na terytorium Unii dla kolejnych 189 statków należących do rosyjskiej floty cieni

Wobec statków wymienionych w załączniku XLII do rozporządzenia 833/2014 stosuje się treść art. 3s niniejszego rozporządzenia. Zakazy dotyczą m. in. dostępu do portów oraz świadczenia szerokiego zakresu usług związanych z transportem morskim.

 

  • Ograniczenia w eksporcie

Do załącznika VII rozporządzenia 833/2014 dodaje się następujące pozycje towarowe: chemiczne prekursory materiałów energetycznych (chloran sodu, chloran potasu, pył aluminiowy, pył magnezowy i proszek boru), które to są wykorzystywane, bezpośrednio lub pośrednio, jako paliwo do rosyjskich pocisków rakietowych; oraz części zamienne i komponenty do wysokoprecyzyjnych obrabiarek sterowanych komputerowo (CNC). Dotychczasowe sankcje dotyczyły znacznej liczby obrabiarek, ale nie obejmowały one części zamiennych, takich jak śruby z nakrętką kulkową i enkodery, które mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania przez Rosję bazy przemysłowej służącej systemowi wojskowemu.

 

Odpowiednie akty prawne zostały już opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i obowiązują od 21 maja 2025 r.

 

 

 

 

 

Źródła:

Rozporządzenie Rady (UE) 2025/932 z dnia 20 maja 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie;

Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2025/933 z dnia 20 maja 2025 r. wykonujące rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających.

Czytaj także

Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie sankcji Wielkimi krokami zbliża się termin na implementację przez polski rząd do regulacji krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1226 z dnia 24 kwietnia 2024 r.  w sprawie określenia przestępstw związanych z naruszeniem unijnych środków ograniczających i sankcji za takie naruszenia oraz zmiany dyrektywy (UE) 2018/1673, która weszła w życie 19 maja 2024 r. Państwa członkowskie mają obowiązek wdrożenia jej w życie w terminie do dnia 20 maja 2025 r. Dyrektywa ma zapewnić skuteczne stosowanie unijnych środków ograniczających poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących przestępstw związanych z naruszaniem unijnych środków ograniczających (dalej: sankcji) oraz poprzez zapewnienie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za takie naruszenia w całej Unii Europejskiej. Koniecznym jest, aby sankcje karne i pozakarne dotyczyły również sytuacji obchodzenia unijnych środków ograniczających. czytaj więcej arrow 16. PAKIET SANKCJI WOBEC ROSJI W PIGUŁCE W dniu 24 lutego 2025 r., tj. w trzecią rocznicę napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, Rada Unii Europejskiej przyjęła kolejny pakiet sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji i jej sojuszników związanych z wojną w Ukrainie. Pakiet koncentruje się na dalszym ograniczaniu rosyjskiej ciemnej floty oraz na nowych ograniczeniach w zakresie eksportu i importu poszczególnych towarów i usług oraz zwalczaniu obchodzeniu sankcji. czytaj więcej arrow Konwencja PEM – nowe reguły pochodzenia Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszły w życie przepisy dotyczące zmian w regionalnych paneurośródziemnomorskich preferencyjnych regułach pochodzenia. Przepisy te uzgodnione zostały Decyzją Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośródziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmiany Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Pierwotna Konwencja PEM została przyjęta w 2011 roku, dlatego wprowadzane zmiany mają na celu zmodernizowanie dotychczasowych zasad, tak aby lepiej odpowiadały one współczesnym realiom handlu międzynarodowego. czytaj więcej arrow